Awaria Na Drodze – Przyczyny i Zapobieganie 2018

Awaria samochodu na środku drogi lub co gorsza autostrady może przytrafić się praktycznie każdemu, niezależnie od doświadczenia w kierowaniu pojazdów oraz od marki i klasy auta jakim się przemieszczasz. W związku z wykonywanym zawodem mogę na ten temat powiedzieć wiele i są to bardzo wiarygodne informacje oparte o prawdziwe zdarzenia, w których pomagałem w uruchomieniu pojazdu lub w holowaniu do warsztatu. Z drugiej strony w wielu przypadkach problemy nie pojawiają się same, są wywołane przez zaniedbanie, zagapienie lub pośpiech – do tego dochodzi odrobina losowego przypadku i stoimy na przysłowiowych „awaryjnych” w jaskrawo-zielonej kamizelce na środku drogi lub autostrady. Z tego wpisu dowiesz się jakie awarie i problemy zdarzają się w samochodzie najczęściej i jakie przyczyny je powodują oraz jak można się od nich ochronić.

awaria auta na drodze
awaria auta na drodze

Co się najczęściej psuje w samochodach?

Pisząc ten poradnik trafiłem na statystyki opublikowane na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Starter, która to opublikowała dane na temat awarii zgłaszanych w miesiącach letnich i zimowych. (Niestety źródłowy raport nie jest już dostępny i skorzystałem z danych opublikowanych w serwisach motoryzacyjnych). Ponad połowa problemów miała przyczynę, której dotyczyły: awarii akumulatora, awarii silnika i awarii koła. Pokrywa się to z moim doświadczeniem i jest pierwszą wskazówką o co możesz zadbać w swoim samochodzie aby zmniejszyć ryzyko konieczności wzywania pomocy drogowej lub auto lawety.

Zgłoszenia awarii na drodze w zimie pod względem przyczyny:

25% akumulator,
20% silnik,
10% koła,
7% napęd i skrzynia biegów,
6% elektryka,
5% układ paliwowy,
5% kluczyki, zamki, alarm,
3% alternator,
3% układ hamulcowy,
17% pozostałe.

Źródło: https://www.autodna.pl/blog/najczestsze-przyczyny-awarii-samochodow-zima/

Zgłoszenia awarii na drodze latem pod względem przyczyny:

Silnik 23 %
Akumulator 15 %
Koła 9 %
Napęd, skrzynia biegów 8 %
Kluczki, zamki, alarm 7 %
Elektryka 6 %
Alternator / prądnica 4 %
Ogrzewanie / Chłodzenie 4 %
Układ hamulcowy 4 %
Układ paliwowy 4 %
Diesel, układ wtryskowy 3 %
Pozostałe 13 %

Źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/najczestsze-awarie-samochodow.html

zepsuty samochód - przyczyny
zepsuty samochód – przyczyny

Najczęstsze usterki samochodu na drodze i ich przyczyny

Poniżej wypisałem najczęstsze przyczyny, które powodują, że wzywamy pomoc drogową lub holowanie auta lawetą, podaję też w jakim stopniu kierowcy i właściciele aut przyczyniają się do wystąpienia takich awarii.

Rozładowany akumulator – awaria akumulatora i odpalanie awaryjne zdarza się bardzo często, najczęściej zimą, ale nie jedynie i powoduje problem z uruchomieniem auta. W zimie słaby akumulator pada bo w niskich temperaturach spada wydajność ogniw i nie zachodzą procesy elektrochemiczne. W obecnych czasach akumulatory są bezobsługowe i przeciętny kierowca nie myśli o tym aby sprawdzać poziom jego naładowania. Cykl eksploatacji akumulatora odbywa się od awarii do awarii, bo wymieniamy go dopiero gdy auto nam nie odpali. Należy pamiętać, że akumulator ma określoną trwałość ok. 4-5 lat – później nadaje się do wymiany.

Zapobieganie awarii akumulatora:

  • należy wiedzieć ile lat ma akumulator w twoim samochodzie, wymieniać co ok. 5 lat
  • należy dbać o naładowanie ogniwa, nie korzystamy stale z radia na postoju
  • należy prosić o sprawdzenie stanu akumulatora przy przeglądzie lub wizyty u mechanika

Zabrakło paliwa – bardzo często zdarza się, że ktoś kto bardzo lubi często tankować za 20 zł i  jeździć na tzw. „rezerwie”. Gdy kierowca zapomni o tym i uda się w dalszą podróż, gdzie nie koniecznie znajdzie stację benzynową na czas problem gotowy. Pośpiech + jazda na oparach = unieruchomienie auta i konieczność dowozu paliwa. Najtrudniejsze położenie mają ci, którym zdarzy się to na autostradzie lub na trasie szybkiego ruchu – do najbliższej stacji benzynowej jest daleko, a sam fakt unieruchomienia pojazdu na drodze, gdzie auta jadą ponad 100 km/h to bardzo niebezpieczne zdarzenie. Dodam jeszcze, że uporczywa jazda na mniej niż połowie zawartości zbiornika paliwa to ryzykowna sprawa, bo oprócz możliwości, że zabraknie nam paliwa możemy uszkodzić układ paliwowy lub silnik, gdyż na dnie zbiornika paliwa gromadzą się z latami jazdy zanieczyszczenia, które mogą dostać się do układu paliwowego.

Zapobieganie brakom w baku jest proste:

  • tankowanie do pełna
  • dbanie o poziom paliwa

Kapeć, czyli brak powietrza w oponie – jest to trudna do przewidzenia awaria, która może unieruchomić samochód na środku drogi, gdy dochodzi do przebicia z przyczyn losowych na to nie mamy wpływu. Zdarza się jednak, że problemy sprowadzają na siebie sami kierowcy, nie sprawdzając ilości powietrza w kołach, kupując najtańsze chińskie opony oraz nie dbając o dobre przygotowanie w razie wystąpienia takiej usterki. Po pierwsze warto kupować dobre opony i sprawdzać ich rocznik – guma w oponach z latami traci swoje właściwości i nawet jeżeli nie jeździmy dużo (bieżnik wygląda dobrze) to taka opona jest podatna na uszkodzenia. Jeżeli przed podróżą nie sprawdzimy poziomu nabicia kół powietrzem, może się zdarzyć, że jazda spowoduje uszkodzenie opony – opona musi pracować z odpowiednim ciśnieniem do jakiego jest zaprojektowana, musi trzymać odpowiedni profil aby dobrze pracować. Takie zaniedbanie może spowodować problemy z kołami i z prowadzeniem auta. Ponadto warto wiedzieć gdzie jest koło zapasowe lub dojazdowe oraz dbać regularnie o jego stan, często zdarza się, że ktoś łapie kapcia ale nie potrafi skorzystać z zapasu bo jest w nim kapeć albo nie da się go odkręcić bo od 10 lat trzymania go bez użycia wszystkie śruby się zapiekły 😉

Zapobieganie problemom z kołami i oponami:

  • dbanie o stan, wiek i jakość opon jakie mamy w samochodzie
  • trzeba sprawdzać ciśnienie i je uzupełniać do wartości podanych przez producenta
  • trzeba dbać o koła zapasowe i dojazdowe aby były gotowe i sprawne w razie awarii

Pozostałe usterki jakie zdarzają się na drodze na podstawie wieloletniej praktyki naszej pomocy drogowej VIKING-MAR

Zły rodzaj paliwa w baku – pomyłka przy dystrybutorze choć wydaje się, że to trudne do wykonania, zdarza się całkiem często, z roztargnienia, pośpiechu lub gdy pożyczymy auto i nie zdajemy sobie sprawy, że znajomy ma diesla 😉

Zapieczone hamulce – często zdarza się, gdy rozgrzejemy hamulce i gwałtownie je ochłodzimy np. wjeżdżając w kałużę lub gdy zaciągniemy na postoju hamulec ręczny na rozgrzanych tarczach / bębnach lub przed dłuższym postojem. Gdy auto tak postoi szansa na zablokowanie jest bardzo duża. Jazda na zaciągniętym ręcznym, grozi przegrzaniem i nawet pożarem auta.

Brak oleju w silniku – jazda na zbyt niskim poziomie oleju to standard, jednak nie naprawianie nieszczelności lub poważniejsza awaria może doprowadzić do utraty oleju i tym samym unieruchomieniem silnika.

Brak płynu hamulcowego – nieszczelności układu hamulcowego mogą skończyć się utratą płynu i sprawności w układzie hamulcowym, zaniedbania w tym zakresie mogą być bardzo niebezpieczne i zdarzają się całkiem często. Należy dbać o poziom płynu oraz usuwać nieszczelności układu.

Brak płynu chłodniczego – kamień wbity w chłodnicę, lub uszkodzony element układu chłodzenia potrafi spowodować utratę całego płynu i grozi przegrzaniem silnika. Należy sprawdzać stan płynu w zbiorniku i reagować na nieszczelności układu.

Stłuczka w mieście – jedna z powszechniejszych przyczyn stłuczki to pośpiech i roztargnienie na drodze.

Wypadek na autostradzie – jazda na zderzaku czyli nie zachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego przed nami to jedna z częstszych przyczyn zdarzeń na autostradzie, należy pamiętać o tym, że czas na reakcję gdy jedziemy powyżej 100 km/h to ułamki sekund o zderzenie naprawdę łatwo.

Awaria sprzęgła – obroty rosną a auto nie przyspiesza, sprzęgło łapie wysoko i wydaje się, że ślizga się to objawy uszkodzenia sprzęgła, jeżeli nie zareagujemy odpowiednio szybko to skończy się unieruchomieniem pojazdu i koniecznością holowania na lawecie, należy reagować na nietypowe zachowanie pojazdu i zgłosić mechanikowi.

Zdarzyła ci się awaria? Możesz skorzystać z usług naszej pomocy drogowej VIKING MAR – na terenie Łodzi i okolic pomagamy uruchomić auto, dowozimy paliwo, wypompujemy złe paliwo i w razie unieruchomienia pojazdu zapewniamy tanie holowanie auta we wskazane miejsce.

Zadzwoń +48 698 555 151

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *